keskiviikko 29. kesäkuuta 2016

Päiväretki Varnan kaupungissa

Lomamme alkuun oli luvattu pari epävakaisempaa päivää, joten pilvisen aamun innoittamana päätimme lähteä tutkimaan Varnan alueen pääkaupunkia.Varna on Bulgarian kolmanneksi suurin kaupunki ja Euroopan vanhimpia kaupunkeja. Ensimmäisenä kaupunkia ovat asuttaneet muinaiset traakialaiset ja antiikin aikoina kreikkalaiset ja roomalaiset. Pitkän historiansa aikana kaupungin herruudesta ovat taistelleet myös bysanttilaiset, bulgaarit ja ottomaanit. Kaupungin pitkään ja rikkaaseen historiaan pääsee tutustumaan useissa kaupungista löytyvissä museoissa.

Varnan ydinkeskustassa nähtävyydet ovat kätevästi kävelymatkan päässä toisistaan ja etenimmekin kaupungissa jalkaisin. Päivän mittaan pilvetkin kaikkosivat taivaalta ja keli oli oikein oivallinen Varnan tutkiskeluun. Suunnitelmissa oli käydä myös Varnassa sijaitsevassa kauppakeskuksessa tutkimassa sen ostostarjontaa, mutta saimme koko päivän menemään pelkästään keskustan alueella.

Nappasimme taksin hotellimme edustalta ja neuvottelimme taksikyydin hinnaksi Albenasta Varnaan ja takaisin 80 levaa (n. 40 €). Albenasta Varnan keskustaan on matkaa noin 40 kilometriä. Varnaan saapuessamme saimme taksikuskilta kortin, jossa olevaan numeroon meidän tuli soittaa noin puoli tuntia ennenkuin halusimme palata takaisin Albenaan. Tarjouduimme maksamaan puolet matkasta jo mennessä, mutta melkoista luottamusta turisteja kohtaan osoitti paikallinen tapa, että taksikyyti maksettiin kokonaisuudessaan vasta takaisin hotellille palatessamme.

Taksi jätti meidät Varnan Katedraalin liepeille, josta aloitimme seikkailumme. Heti taksista ulos hypättyäni joku kadunmies tuli tarjoamaan rahaa vaihdettavaksi. Taksikuskimme oli juuri muutamaa minuuttia aikaisemmin ehtinyt varoittamaan, ettei näiden ketkujen temppuihin kannata langeta, joten kieltäydyin kohteliaasti. Sain paikalliset rahani nostettua suoraan pankkiautomaatista. Kun rahan vaihdolle ei ollut tarvetta, alkoi mies seuraavaksi tarjoamaan minulle marihuanaa. Ensikosketukseni Varmaan ei siis ollut kovin vakuuttava. Meitä oli myös varoiteltu taskuvarkaista, joten kiinnitimme laukkumme huolellisesti sekä etsimme rahapusseillemme ja puhelimillemme turvalliset paikat ja lähdimme tepastelemaan kohti Katedraalia.

1800-luvun lopulla rakennettu Varnan Katedraali eli Pyhän Neitsyt Marian Katedraali (Dormition of the Mother of God Cathedral) on Varnan suurin ja tunnetuin kirkko. Koko maan mittakaavassakin se on Bulgarian toiseksi suurin kirkko. Kulta kupolisen kirkon sisältä paljastui näyttäviä maalauksia ja ikkunoita sekä koristeellinen puinen ikonostaasi. Sisäänpääsymaksua kirkkoon ei ollut.

Katedraalilta jatkoimme matkaa tien toisella puolella olevaan turisti-infoon, josta kävimme hakemassa Varnan kaupunkikartan suunnistusta helpottamaan. Ohitimme näyttävän teatterirakennuksen ja suuntasimme kohti Knyaz Boris Ι -ostoskatua. Hetken ostoskadulla pyörittyämme olikin jo aika istahtaa ensimmäiselle katuterassille nauttimaan lasillinen viiniä.

Jatkoimme matkaamme ja yritimme löytää roomalaisen kylpylän rauniot (Roman Thermae). Neljän levan (n. 2 €) sisäänpääsymaksulla ihmeteltäväksemme avautui Bulgarian suurin ja Euroopan kolmanneksi suurin jäljellä oleva roomalainen kylpylärakennus. Rauniot oli kuitenkin ikäänkuin unohdettu keskelle kaupunkia ja päästetty rehottumaan vähän liikaa, verraten esimerkiksi Turkin Sidessä sijaitseviin antiikin aikaisiin nähtävyyksiin, jotka ovat huomattavasti huolletumpia ja paremmassa kunnossa.

Raunioiden tutkiskelun jälkeen alkoikin jo nälkä hiukomaan ja pääsin helpottamaan Turkki-ikävääni turkkilaisessa ravintolassa, johon pysähdyimme lounaalle. Lounaalta suuntasimme takaisin kohti ostoskatuja, joissa teimme vielä muutamia ostoksia. Kun ilta alkoi laskeutumaan Varnan ylle oli päiväretkemme tullut siihen pisteeseen, että aloimme hiippailemaan kohti Katedraalia, josta taksikuski lupasi tulla meidät noutamaan takaisin Albenaan.

Varnassa olisi riittänyt tutkittavaa useammaksikin päiväksi. Kauniita vanhoja taloja olisi jaksanut ihastella pidempäänkin ja paremmalla ajalla olisi voinut tutustua esimerkiksi Mustanmeren rannalla sijaitsevaan puistoon (Sea Garden) ja sen ravintolatarjontaan. Varna herää henkiin kesäisin ja siellä on kuuleman mukaan eläväinen yöelämä, joten siihenkin olisi voinut tutustua. Varnassa on päivittäin myös markkinoita, joissa myydään hedelmiä, vihanneksia ja muita paikallisia tuotteita. Sellaiset markkinat olisi ollut mukava löytää.