torstai 9. tammikuuta 2014

Turkkilainen hamam

Seuraava reissu Alanyaan koittikin jo 26.10.-2.11.2013. Edellisen talven loma oli jäänyt pitämättä, joten lähdin tuhlaamaan käyttämättömät lomapäivät ja kesäinen matkatoverinikin lähti mukaan matkaan. Vaikka uuteen paikkaan tutustumisessakin on puolensa, on myös mukava palata vanhaan. Kesällä jäi näkemättä ja kokematta niin paljon. Melkein hävetti myöntää, että ensimmäisellä reissulla ei tullut käytyä edes hamamissa tai maistettua turkkilaista kebabbia. Mutta nyt, kun paikat olivat jo vähän tuttuja pääsimme heti vauhtiin. Tapasimme heti ensimmäisenä iltana vanhoja tuttuja, joihin tutustuimme kesäisellä reissulla. Astelimme myös tuttuun ravintolaan, joka olikin sinä iltana varattu yksityistilaisuutta varten, siellä oli käynnissä jonkin sortin kihlajaiset tai häitä edeltävä ilta. Kavereita varten oli kuitenkin ravintolan reunasta jätetty pari pöytää vapaaksi, jossa saimme seurata tapahtumia ja kohottaa ensimmäisen illan maljan sekä kysellä sen lomassa suosituksia hamam-paikoista. Vähän yllätyinkin kuinka sydämellisesti meidät otettiin vastaan ja ylipäätään muistettiin satojen muiden turistien joukosta. Varasimme hamamin heti seuraavaksi päiväksi ja matkalla hotellille varasimme vielä meriretkenkin tulevalle viikolle. Siitä lisää myöhemmin.

Hamam oli mukava kokemus. Aluksi kävimme muutamassa erilaisessa saunassa; tavallisessa saunassa ja parissa erilaisessa höyrysaunassa ja lilluttelimme porealtaassa. Sitten alkoi varsinainen käsittely. Rentouduimme hetken lämpöisellä marmoripöydällä maaten, kunnes pesijä tuli kuorimaan pesukintaalla kuollutta ihosolukkoa pois. Sen jälkeen oli vuorossa saippuapesu ja uppouduimme saippuavaahtoon. Otimme erikseen vielä toisen kuorinnan, jossa vartalo hinkattiin päästä varpaisiin perinteisemmällä kuorinta-aineella, joka jätti ihon todella pehmeäksi. Pesujen jälkeen rentouduttiin hetki lasillisen äärellä, jonka jälkeen oli vuorossa vielä rentouttava öljyhieronta. Päästä varpaisiin sekin. Päätteeksi tilasimme erikseen vielä kasvohoidon ja naamion. Aikaa koko hoitoon vierähti pari tuntia.

Omalla kohdallani sekä pesijöiksi että hierojiksi osui vain miehiä, eikä missään vaiheessa paljon kyselty haluaako mies- vai naispesijöitä ja hierojia. Naisenkin olisi varmaan saanut pyydettäessä. Meno oli kyllä aika haipakkaa välillä. Hamamissa oli jonkin verran asiakkaita, mutta omaa vuoroaan ei tarvinnut juurikaan odotella. Olisin kyllä toivonut ehkä vielä hieman rauhallisempaa ja kiireettömämpää tunnelmaa. Tässä hamamissa myös mies- ja naisasiakkaat olivat samoissa tiloissa, jossain on kuulemma myös paikkoja, joissa naisille ja miehille on omat puolensa. En edes muista mikä paikan nimi oli tai missä se sijaitsi. Käsittääkseni jossain sataman lähistöllä. Meidät haettiin hotelliltamme sekä käsittelyn päätteeksi vietiin takaisin. Hamamissa ei kuljeta kamera kaulassa, joten kuvia ei sieltä ole.

Hoidon jälkeen oli oikein rentoutunut, puhdas ja pehmeä olo. Raukea. Loppupäivän teki mieli vain silitellä omaa pehmoista ihoaan. Illalla kävimme vielä syömässä hyvin, vaikkakin viinipullo aterian kyljessä olikin ehkä liikaa minulle ja seuraava päivä tulikin keskityttyä vain rannalla auringossa lepäilyyn.